Ames Sport > Leefstijl kenniscentrum > Sarcopenie

Bewegen en fit blijven als 80 plusser
Bea, 87 jaar, doet elke week 2 a 3 keer per week spiertraining in een groep van leeftijdsgenoten, Bea was afgelopen week benieuwd, hoe het met haar spiermassa gesteld was.
Normaliter verliezen we vanaf ons 30e levensjaar 1% spiermassa per jaar, dat noemt men Sarcopenie. Met het afnemen van de spiermassa, neemt dan natuurlijk ook de kracht af, de mobiliteit, de coördinatie en het dagelijkse functioneren. Sarcopenie draagt voor een groot gedeelte bij aan veel welvaartziekten en moet als een versneller van ziektebeelden gezien worden. Tevens kan het ervoor zorgen dat je op een bepaald moment een stok of rollator nodig hebt.Omdat we steeds ouder worden, heeft Sarcopenie ook steeds meer impact op onze leef kwaliteit. Toen we, een paar honderd jaar geleden, gemiddeld 40 jaar werden, hadden we er nog geen last van, maar nu we gemiddeld tussen de 85 en 90 jaar worden, en Sarcopenie al vanaf ons 30e in

vloed heeft, is het een belangrijk fenomeen om iets aan te doen, preventief.
Sarcopenie is niet alleen af te remmen, het is omkeerbaar, ook op hoge leeftijd. Sarcopenie vindt plaats, als onze spieren onvoldoende belast worden in ons dagelijkse leven. Daarom heeft de World Health Organisate in 2009 besloten om spiertraining te adviseren voor iedereen, jongeren, volwassenen en ouderen. De Gezondheidsraad heeft dit advies overgenomen en gepubliceerd in de Beweegrichtlijnen 2017. Het advies luidt, minimaal 2 keer per week alle grote spiergroepen zwaar belasten, maar nog beter, vaker per week.
Bea heeft dat advies opgevolgd, met als resultaat dat de spiermassa van Bea in het afgelopen jaar geen 1% is afgenomen, maar 1 kilo is bijgekomen. Die extra kilo spiermassa geeft Bea extra kracht, meer coördinatie, balans en verlaging van het risico op veel chronische aandoeningen. Tevens kan Bea nog heel goed zonder stok of rollator, waardoor ze prima zelfstandig voor zichzelf kan zorgen.
Wat Bea laat zien is, dat het juist als 80 plusser, super belangrijk is, om de spieren wekelijks te trainen. Het is niet alleen ‘medicijn’ voor je lijf, het is ook nog eens super gezellig.
Bea is een voorbeeld hoe het ook kan